Pepakura - Program do tworzenia i przeglądania szablonów papercraft z podglądem modeli w 3d. Stworzony przez japońską firmę Tama Soft.
Program występuję w dwóch wersjach.
Wersja płatna Pepakura Designer umożliwia tworzenie i edytowanie model.
Wersja darmowa Pepakura Viewer służy jedynie do ich przeglądania.
Pepakura jest idealnym programem wspomagającym, dzięki jego pomocy tworzenie modeli będzie o wiele przyjemniejsze i zajmie mniej czasu.
Program posiada wiele funkcji które z pewnością będą niezastąpione przy składaniu modeli.
Tak prezentuje się program z otwartym szablonem. Jak widać po prawej stronie widzimy cały szablon modelu, podzielony na kartki a4. Po lewej złożony już model w 3d.
Opcje na pasku narzędzi:
Pierwsza opcja to standardowe wczytanie modelu.
Ikona sześcianu służy do ukrywania/ pokazywania tekstury modelu, tu należy pamiętać że jeżeli ta opcja jest włączona program wydrukuje szablon bez tekstury.
Następną fukncją o ikonie pędzla, jest możliwość pokolorowania kontorów elementu, w tym listków do klejenia. Przyda się to w późniejszym klejeniu. Nie będzie widać białych prześwitów między źle sklejonymi elementami. Należy pamiętać aby po użyciu tej opcji elementy wycinać po czarnych liniach.
Uwaga, czarne elementy po obramowaniu zleją się z linią po której musimy wycinać
Dla porównania:
Następną opcją jest numerowanie złączeń elementów, każdy listek i miejsce w które powinniśmy go przykleić dostają taki sam numerek. Należy pamiętać że ta opcja spowoduje realny wydruk numerków na szablonie, będą one widoczne po sklejeniu.
Kolejna funkcja służy, jak przedstawia ikona do oddzielenia od siebie elementów, czasem jest to pomocne. W opcjach (ikona klucza lub settings / display settings) Można suwakiem zmienić odległość oddalenia od siebie elementów.
Ikona żarówki służy do cieniowania modelu
Następne dwie opcje to numerowanie stron i pokazanie nazw elementów
W ikonie klucza, ustawieniach możemy zmienić wyświetlanie tekstur, kolor krawędzi oraz poziom oddalenia elementów.
Kolejne opcje na pasku zadań to centrowanie modelu, drukowanie oraz podział wyświetlania.
Funkcjie programu:
Przydatną funkcją programu jest zaznaczenie elementów na szablonie i wyświetlenie ich na modelu.
Elementy zaznaczamy klikając pojedynczo myszką, większą ilość z shiftem
Kolejną pomocną funkcją jest wyświetlanie za pomocą czerwonych linii ścieżki od listka do miejsca jego przyklejenia. Wystarczy najechać na listek lub miejsce do przyklejenia.
Po podwójnym kliknięciu w dany fragment elementu, automatycznie zaznacza nam się na czaerwono i wyświetla na modelu.
Zmiana tekstury modelu:
W niektórych modelach istnieje możliwość zmiany tekstury modelu, tekstury powinny być załączone w plikach razem z modelem.
Aby zmienić tekstury wchodzimy w: Settings/ Texture Settings, wybieramy opcje Specify texture Image i wybieramy z dysku odpowiednią teksturę.
Witam na blogu
Zapraszam do przeglądu Poradników "Jak zacząć"
Subskrybuj:
Komentarze do posta
(
Atom
)
fajne ale skomplikowane , mam ciekawy mode w pliku obj. ale nie umiem go tak unfoldowac zeby było ładnie i przejrzyście
OdpowiedzUsuńTYLKO JAK WSADZIĆ TM TEN MODEL??????????????????
OdpowiedzUsuń